Esența memoriei

Uimitor e nu faptul că oamenii uită, ci tocmai faptul că își amintesc fără ca amintirea să le provoace crize neașteptate și șocante de melancolie. Uimitor e că oamenii pot să se separe, să se replice într-o altă piele, într-un alt mediu de cultură, fără ca tranziția să îi dezintegreze.

 

Cel de acolo, de dincolo, își amintește poate de mine, cel de acum, așa cum eu îmi amintesc de el, o oglindire a privirii mele spre trecut e privirea lui spre viitor. Mă visam, odată, demult, mă amintesc acum, recent.

 

Dacă mă privesc acum în viitor pe vârful unui munte privirea mea va călători cu viteza gândului (care, așa cum o confirmă basmele, e foarte mare, mai mare decât putem gândi noi, nemitici și non-eroi cum suntem) până când va întâlni suprafața reflectorizantă a privirii mele din viitor, de pe vârful muntelui, întoarsă spre trecut, adică acum, sau adineauri, când mă gândeam la mine pe vârful muntelui. În felul ăsta memoria își proiectează esența bidirecțional, spre viitor și spre trecut, căpătând o formă virtuală de nemurire. Mă rog, părți ale memoriei.

 

Se pare că dacă renunți la obiceiuri proaste sănătatea ți se îmbunătățește simțitor. Dacă nu erai bolnav înainte să renunți la ele atunci nu se schimbă nimic.

 

Tot ce atingem se contaminează cu prezența noastră și cu amintirile noastre. Urmele trecerii noastre nu pot fi ascunse memoriei lumii, care se întoarce mereu asupra ei înseși. Interacțiunea e un schimb reciproc, lumea ne contaminează similar așa că adunăm treptat pe fundul sufletului un sediment mnezic de o vechime comparabilă cu cea a primelor stele, care poate priveau mai demult oameni cocoțați  pe vârfuri de munți.

~ de nusitatu pe August 25, 2008.

Lasă un răspuns

 
